torsdag 12 december 2013

Bakade långpannebröd igår


50 g jäst                     
5 dl mjölk              
2 msk honung                  
1 msk salt                    
1 dl krossade linfrön                                     
5 dl rågsikt                    
7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen, 225° ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.

Receptet hittade jag på www.alltommat.se.

2 kommentarer:

Hjärtan i livet sa...

Hoppas att detta bröd går hem hos grabbarna här hemma, annars får jag äta upp det, älskar bröd!
Tack för receptet.
Eva

Vero sa...

Ja, det gick hem hos oss. Eller i alla fall som nybakat så vi får väl se hur det blir i fortsättningen. Ikväll har vi gäster så då bjuder jag på det till soppan tänkte jag. Då går det i alla fall åt lite. Ska baka havretekakor imorgon, om jag inte hinner ikväll.