torsdag 3 oktober 2013

Rigakryssning med Tallink Silja Line

Japp i lördags den 28 september bar det iväg in till Uppsala för att ta båten mot Frihamnen i Stockholm. American Take Away i Uppsala fick stå för pizza och öl innan.



En vacker höstdag. Vi fick vänta en bra stund på bussen som var nästan 20 minuter försenad.

Men vi kom fram på nästan utsatt tid ändå.




Där ligger hon, Isabelle, som skulle ta oss över Östersjön.

En liten överraskning till min älskling, som dels fått resan som födelsedagspresent, och för att han stått ut med mig i 8 månader.

Ett första besök i baren. Ölen kostade 37 kr. Helt okej tyckte vi båda.




Så snart vi la ut så gick vi upp på däck för att kika. Och nej, det är inte så varmt att man kunde gå i tisha men det blev också en snabb tur där ute.

Inget vidare väder och inte heller någon vidare utsikt, men det hade ändå sin tjusning.



Snygga flaskor med Bacardi Oakheart. Smakade dock inte så himla gott.

Ja, kamerorna var framme mest hela tiden.

En drink i hytten innan middag.


Ja, middagen var ingen vidare hit, vi åt i Chefs Kitchen. Det valet ångrade vi.

Underhållning, men dock var det flest lettar och så även språket. Lite svårt att hänga med då på vad som hände framme på scen. Vi blev inte kvar så länge utan letade oss vidare till Wine & Tapas.

Där beställde vi in två glas vin och 6 stycken olika tapas. Kostade oss 160 kronor.

Och det gick åt vill jag lova.

Sen tog vi kväller. Svante var lite sjösjuk och jag var trött så det gjorde absolut ingenting att klockan var någon timma före midnatt.

Vaknade upp med regnbågen över havet.

En "stadig" frukost innan vi skulle anlända till Riga.

Det kändes ganska så folktomt denna förmiddag på båten. En varsin öl i cafeterian och sen var det dags att gå ner till hytten och göra sig klar för avgång.

Det regnade hela vägen in genom kanalen till Riga. Dock hade vi tur att det slutade innan vi klev av.




Det blev en promenad på ca 15 minuter ner mot Gamla Stan.













Och vi besökte även en liten marknad med massor av hantverk. Mycket bärnsten fanns där, tyvärr inga kontanter på mig. Eller rättare sagt, ingen av oss var ute efter shopping, utan med bara en resa iväg från vardagen, så det blev bara till att shoppa med ögon och fingrar.

TGI Fridays fick stå för lunchen. Och där fanns ingenting att klaga på vill jag lova.




Min kycklingburgare var ljuvlig och jag fick rostade morötter eller kan det varit nånting annat? Gott var det iallafall. 




Sist när jag var till Riga så missade jag marknadsplatsen samt saluhallarna. Men denna söndag så hittade vi dit och fastän det var söndag så var där full fart.


Har lite svårt för dofter från kött så det blev en visit in bara och sen ut på en gång.




På väg tillbaka mot färjan gick vi in på en belgisk restaurang. Jag fick bestämma ölsort (inte min grej) och överraskade Svante...

...med öl som smakade som blommor och som ingen av oss gillade. Lyckat av mig!











Undvik gränderna och håll i plånboken var tips vi fick innan vi åkte. Det var svårt att undvika gränder i Gamla Stan, men nog höll vi i plånböckerna alltid.






"Nån" har jätteont i fötterna. Och då menar jag JÄTTEONT!!!

Underbart väder!


Efter vi kom tillbaka blev det lite rosa bubbel på rummet och kl 17.30 hade vi bokat bord till buffén ombord.

Efterrättsbordet.

Så här bra satt vi. Alldeles själva vid ett bord och längst fram. Och ska sanningen fram så var där bara 4-5 bord till upptagna med ungefär lika många personer vid varje bord, som vid vårt. Otroligt dåligt med folk ombord på vägen hem.

Min förrätt

Vinet vi tog in till middagen. Samma som till tapas kvällen innan och det var riktigt gott. Det tyckte iallafall jag.






Som sagt, det var tomt på resterande platser. Så mycket mat som måste ha gått till spillo.

Men VI åt oss mätta iallafall.

Solen gick ner när vi satt där och sen var det dags att se vad båten idag hade för underhållning att bjuda på.


En dansgrupp från Ukraina showade och det var kul att titta på.

Resten av kvällen strosade vi omkring, besökte karaokebaren och ja, det blev inte så himla sen kväll återigen.

Vaknade upp till grått väder. Närmade oss Stockholm här. Tog frukost och bara väntade ut tiden.

Hittade killen som gick omkring med kameran kvällen innan och ja men hoppsan... där är ju vi... och där... och där... hmmm.... Vi var det bästa fotot han tagit på kvällen sa han. Antagligen sa han så bara för att få sälja och sälja fick han.

Hemma igen i Stockholm.
Summa sumarum om resan är att det är klart värt pengarna att besöka Riga. Det kostar inte mycket att resa, billigt ombord på båten, billigt i Riga och Riga är ju också otroligt fint att strosa omkring i.
Ingen som pratar svenska på båten och inget snus till försäljning var väl minus.

Blev en rejäl bildkavalkad, men det är svårt att ge en uppfattning om det vackra i allting.

/Veronica

En liten bonusbild. TUR det inte är en ljudfil....


3 kommentarer:

Fru Venus sa...

Vilken resa! :-)
Åk till Tallinn om ni inte varit där!

Unknown sa...

Tack älskling för resan, var helt underbart. Aldrig ska jag sluta älska dig....

Vero sa...

Ja Fru Venus, det var en härlig resa. Tallinn besöker jag gärna igen (var där när jag var under 20, så det är ju rätt nyligen faktiskt) och jag hoppas Svante vill ut och resa mer med mig.