torsdag 18 juli 2013

Fredagens middag redan klar

Igår kväll så slängde jag in 1 kg fläskkarré i ugnen för att fixa en Pulled Pork inför vår kväll ute på nån ö imorgon.

Letade lite olika recept  på nätet och gjorde till slut min egen variant.

1 kg fläskkarré
3 gula lökar
1 hel vitlök
3 dl Heinz chilisås
BBQ-krydda
salt och peppar

Kryddade köttet och skalade lök och la ner allting i min gjutjärnsgryta. På med såsen. In i ugnen på 125° och lät det sedan stå i 4 timmar. Stängde av ugnen och lät köttet stå kvar i eftervärmen tills att jag klev upp imorse innan kl 6. (blev ca 5,5 tim till)

Kan tala om att köttet var riktigt mört och gott när jag provade. Hällde ner allt i en låda och nu får det stå tills imorgon. Då värmer vi det på engångsgrillen i folie och äter tillsammans med sallad, gräddfil och chilisås och sallad. Tror det kommer att passa de flesta. DotterS och DotterV ska med ut på sjön och jag hoppas innerligt att det även skall falla dem i smaken då detta i mitt tycke är så himla gott och sen så är det ju billigt.
Det här är enda sättet som jag kan äta karré på ska jag väl också tillägga.

Har du någon annan variant som du vill dela med dig av? Gör gärna det för långkok är ju riktigt roligt. Eller rättare sagt, det är enkelt, sköter sig själv och så blir det ju så gott.

Nu börjar magen skrika efter frukost här. Dock får min Pulled Pork stå kvar i kylen och jag får ta mig en torr knäckemacka med leverpastej på istället.

Inga kommentarer: