söndag 16 juni 2013

Siljan runt 13-15 juni 2013

 Vi kom inte längre än till Gävle då jag såg Handelsboden från vägen och vi svängde in. Vilken dröm. Hittade ny mc-jacka till mig och jaaaa...jag är supernöjd med en rosa skinnjacka. Den är ju inte helt rosa iallafall.

 När vi kom till Hofors var det dags för en bensträckare och lite mat. Molnen drog även ihop sig och när vi satt där så vräkte regnet ner och det dundrade utanför.

 Pizzan intogs på Viva Bar och Nattklubb i Hofors och så snart vi satte oss på Intrudern igen så avtog regnet. Tur för oss.

Och vi klarade oss undan regnet hela vägen till Rättvik då det återigen slog emot oss några droppar när vi rullade in på Bed and Breakfast Fyra hästar.

 Hur mysigt rum som helst fick vi och jag rekommenderar övernattningen där. Allting var så mysigt och välkomnandet och omhändertagandet toppen!

 De har även stugor till uthyrning.

 Vi mötte upp en vän som tog oss till Jöns Andersgården. Men snacka om att man nästan blev religiös. Så vackert det ligger. 

 Att dela en flaska vin med denna utsikt är inget man tackar nej till. Inte ens fastän det vimlar av knott. Men när molnen svartnade och det drog in över Rättvik, ja då gick vi istället in och satte oss.


 Och det var lika mysigt inomhus nästan. Iallafall var det mindre med knott och mygg.

 Sent på småtimmarna blev det en promenad tillbaka till Fyra Hästar. Dimman låg så vackert över ängen.
 Och någon var riktigt glad i benen. :)



 Frukosten kan vi absolut inte klaga över. Jag som känner att jag vill undvika bröd för magens skull hade massor av pålägg och grönsaker att välja mellan. Valde ändå en bit bröd men den gick inte ner.






Lördagens tur gick runt hela Siljan. Vi gjorde ett litet stopp vid Dalhalla för att bara kika och kunna säga att vi faktiskt varit där.

I övrigt så är det så fantastiskt vacker överallt där man åker. Naturen och omgivningen är fabulös. Vatten överallt känns det som. Små sjöar och det är så himla vackert.



 Stor del av turen var ju detta vad jag stirrade in i, iallafall om jag försökte titta rakt fram och sitta likaså. :)





 Lunchstopp i Mora. 

Hittade en restaurang med buffé. En salig blandning och gott var det. Vi rullade därifrån. Jag åt enbart av det indiska, vilket är min favoritmat.


 Zornmuseét hoppade vi över, men gick förbi iallafall. Det var rätt varmt och ingen av oss var jätteintresserade av det så vi fortsatte istället till Nusnäs.



 De obligatoriska fotona med en dalahäst. Sen om man väljer att sitta eller stå är ju olika.

 Inne i dalahästverkstaden. Tillverkning pågår för fullt. Pratsam var han också, snidarn.

 Färdiga för målning.

 Massor av olika varianter ute i butiken. Kan ju säga att en rosa skulle gärna få flytta med mig, men jag vet inte om jag tyckte det var värt summan... Snåljåp ibland också.

Ännu en telefonkiosk som även denna var helt utan telefon.

 Vy från Solleröns camping över till fastland.

 Nähe... Tomteland var stängt. Synd för oss. Vi som skulle lämna våra önskelistor.

 Vi fortsatte uppför och allting var stängt, var bara åka ner igen.


 Stannade i Siljansnäs för en fika. Eller S tog en kaffe, jag behövde enbart toalett och en bensträckare.


 Café Mitt i Byn i Tällberg fick istället stå för fikat lite senare när vi kom dit. Så mysigt det var där.


 Och vi vet hur att leva gott... eller onyttigt kanske det heter...


 Denna lilla grillkåta står hos Fyra Hästar.  Skulle verkligen vara mysigt att samlas i den några vänner nån gång framöver.


 I dessa längor bodde vi, och som sagt, vi rekommenderar att övernatta här. Har inte provat något annat heller i Rättvik, men vi trivdes bra här.





Dags att möta upp för middag och det blev Big Street som fick stå för det denna lördagskväll!
Mycket mätt blev man.






En promenad till kvällen, mycket härligt väder. Fladdermöss som ven över huvudet. Knotten som visste varje väg in under kläderna och härliga dofter överallt.

Haft en underbar helg runt Siljan och främst i Rättvik. Det var inte sista gången och vi kommer nog återvända redan i sommar igen.

Inga kommentarer: