onsdag 26 juni 2013

Ålandstripp Dag 4, 26 juni


Wow vilken morgon att vakna till ute på Vårdö. Solsken och vi tog oss frukost snabbt och sen bar det iväg på motorcykeln.

Är väldigt nöjd med mitt nyinköp av skinnjacka, vill bara att den skall bli lite mer medgörlig. Rätt stel fortfarande.

Idag gick turen längst ut på Vårdö. Det var som att de lagt vägen direkt i havet. Så underbart vackert.



Till slut som kom där en återvändsplan. Vilket är mycket vanligt här på Åland. Färja vidare till Simskäla kunde man ta, men den hade precis nyligen lämnat kajen så vi vände och körde ner till andra änden av Vårdö för att se vad som fanns där.

Ja, jag sitter där bak jag...

Vi hittade Ålands svar på Bregott med havssalt borta vid Grundsunda. De höll ögonen på oss så länge vi stod still och fotade dem.

Faktiskt inte bara en av oss som fotograferar när vi reser.

Och vi är med båda två. Ja, huvudsaken är att S är med... annars kommer inte heller jag nån vart.

Utsiktstornet HögaC och Café  Uffe på Berget, blev vår första matpaus för dagen. Men då maten skulle ta en halvtimma så betalade vi 1,5 euro för att gå upp i HögaC.

Är inte så förtjust i höjder, samt att det var tungt att gå i kängorna och skinnbyxor. Kan ju nämna att det var väldigt varmt också.

Ser ni hur sned trappen är? S tyckte det var riktigt kul när jag gick där. Jag var nog likblek i ansiktet.

Skithögt upp är vi ju...


Otroligt vackert när man tittade sig omkring.

Men att titta ner gjorde jag inte. Däremot lät jag kameran sköta det jobbet och jag tittade senare på bilderna, när jag var på säker mark igen.


Jodå, några trappsteg var det.

Så nu har jag varit upp en gång. Och det kommer räcka i mitt liv känns det som. Kanske ett annat torn, en annan gång... kanske...
Pannbiff blev det till lunch hos Uffe på Berget. 
Jättegott, inte så stor portion, men eftersom vi redan planerat in att vi skulle äta rejält till kvällen så gjorde det ingenting.




Vidare ut och genom Lemland och så landade vi på Lumparland. 


Där fanns direkt ingenting att titta på och två gånger fick vi vända på en återvändsplan igen. Vi hittade däremot till fiket "Nyfiket" där S drack det godaste kaffe han någonsin druckit i hela sitt liv och jag provade på en glass. En smak var helt ny för mig - "tjära". Ingen hit alls faktiskt. Gillar tjärtabletterna, men inte som glass. Jag smakade tjära i munnen långt in på kvällen. Faktiskt sant.

Magen började snart kurra på oss och idag hade vi verkligen ett mål inför middag. Vi skulle till Smakbyn
Den åländske kocken Michael Björklund startade 2012 upp sin restaurang Smakbyn.

Otroligt vackert inrett och vi blev servade på en gång. Så svettiga och trötta satte vi oss ned och kikade igenom matsedeln. Snålvattnet rann bara av att läsa den kan jag säga. Så höga förväntningar hade jag.


Till att börja med fick vi inte lite bröd och någon soppa som vår servitris inte talade om vad det var. Men jag tjuvlyssnade när hon serverade andra så jag tror hon sa jordärtskocka. Tror. Brödet, det mjuka, antar jag är svartbröd och det var gudomligt gott. Hade kunnat äta flera skivor. Jag som inte gillar bröd.

Min förrätt blev en tomat- och kräftsoppa med pilgrimsmussla. Ja, det var helt ljuvligt.

Mitt emot mig satt S och njöt av sin lufttorkade skinka med sparris, ost och diverse annat. Han njöt verkligen av maten och hade jag inte sagt ifrån hade han nog slickat av tallriken. Så nära var det... nästan.


Sen kom vår huvudrätt.Oxfilé på planka med potatis, fläsk, grönsaker och tre sorters såser.

Jag kan säga att jag inte fick i mig allting. Så otroligt mätt. Hade gärna druckit något kraftigt rödvin till, men är man på hojsemester får man nöja sig med bubbel. Ja, vatten alltså.

Tyckte nog inte heller att notan blev så kraftig som jag hade räknat med innan vi kom dit.

Den enda negativa med Smakbyn är att det finns ingen skyltning på byggnaden, och vi hade missat det dagen innan. Det är bra skyltat ute från väg 2, men sen så vet man inte att man är rätt förrän man kliver in nästan.

Rekommenderas varmt iallafall. För gom och sinne. Ja jösses, dit åker jag igen när jag kommer till Åland nästa gång. Och då hoppas jag på att kunna ta något dryckespaket till maten också.

Mätta som bara den tillbaka i stugan på Vårdö och Sandösunds Camping. Ja, men då kom vi ju på att vi hade lite gott i kylen...

Det stod inte på förrän vi dukade fram. Stallhagens honungsöl gillade jag, inte S lika mycket. Den gick dock ner.

Hemgjort knäcke med frön och nötter i. Svårtuggat med förbaskat gott.

Utsikten från vårt fönster innan sänggående. Otroligt fint!

Och Intrudern stod där så blank och fin, fastän hon inte blivit tvättad på flera dagar.

Inga kommentarer: