tisdag 25 juni 2013

Ålandstripp Dag 3, 25 juni

Dags för oss att lämna Geta och Soltuna stugor. Hade inte bråttom att komma ut på Vårdö till Sandösunds Camping där vi ska ta in två nätter.

Istället så svängde vi in på Kastelholm Slott och gick där ett varv. Inte bara vi som kom på hoj. En äldre Intruder ställde sig bredvid oss och den var så fin och välbehållen. Från Finland kom paret som antagligen också var på hojsemester.


Ett fint stenslott från 1380-talet och med anknytning till en del svenska kungar, bland annat Gustav Vasa.


Konstutställningen inne på slottet var inte uppskattad av mig, den skrämde mig och jag hade nog vänt om jag gått ensam. Detta var bara ett av alla konstverk som många gånger var större än mig. Det är förvisso kanske inte så stort att det är högre än mig, men läskiga var de, i mina ögon.



Underbart, eller hur?



Sedan gick vi vidare i värmen till JanKarlsgården friluftsmuseum. Där kunde man se hur en typisk åländsk gård såg ut under 1800-talets andra hälft. 

Djur fanns det där också. I trä...

Fängelsemuseet Kronohäktet Vita Björn blev även det inspekterat. Det uppfördes 1782 och var i bruk fram till 1975. Det var inte länge sen det slog igen alltså. Ändå upplevde jag det som "stenålder" när man kikade in. Vilka små pluttig celler de hade och att vaktpersonal med familj bodde i samma hus är för mig obegripligt.


Sen var det dags för vår första färjetur, och absolut inte den sista, över till Vårdö.





Här på Sandösunds Camping hade vi hyrt stuga nr 8 i två dagar. Eller ja, det hade blivit lite knas med bokningen och missuppfattning mellan Eckerö Linjen och campingföreståndaren så han hade bokat in oss på en uppgradering och innan vi visste ordet av var det bara till att casha upp med 52 euro till. Ja, vi ville själva och det är vi glada över att vi gjorde. Vi fick ett litet kök i stugan och även kylskåp, så det var det värt.

Den allmänna stranden var ingen hit. Det var ingen ren strand så vi gick vidare till campingens badplats istället.


Och där tog även jag mig ett bad. Där fanns bastustugor, uthyrning av båtar, kanoter och annat som skall fara på vattnet. Långgrunt var det också.

Så efter en lång dag, som avrundades med ett bad så avslutade vi kvällen vid campingens restaurang och provade på den lokala ölen från Stallhagen. Den var helt ok, lite för besk för min smak, men det är ju också en Ale.

Glada att vara på Vårdö så somnade vi även denna kväll efter att ha sett en fin solnedgång.

Inga kommentarer: