söndag 23 juni 2013

Ålandstripp Dag 1, 23 juni 2013

Söndag 23 juni packades Intrudern till max och vi åkte iväg för att tillbringa en vecka på Åland till hojs. Packväskor, tankväska och min ryggsäck ganska så tunga.


 I väntan på Eckerö linjen i Grisslehamn som så många andra. Det var inte så många fler motorcyklar som skulle med över, men dock några till. Vi var inte helt ensamma.


 Vi hade bokat brunchen på Eckeröfärjan. Den var värd pengarna. Här är bara två av de tallrikar som jag plockade på mig och jag kan lova att jag blev mer än mätt.

 Väl framme på Åland så satte vi fart upp mot Getabergen där vi hyrt en stuga av Soltuna stugor. Utsikten från restaurangen här ovan och den lilla stugan på bilden under. Bara EN gång slog S i huvudet när han gick in.


 Det var inte många fler än vi som hyrde denna kväll. Tror två stugor till var bokade annars var det otroligt lugnt. Kylskåp fanns i servicehuset där också möjligheten för egen matlagning fanns, liksom duschar och toaletter. Det var rent där och i en annan stuga fanns även en bastu som man fick använda hur mycket man ville.

 Minigolfbana fanns på berget. Vi provade dock aldrig på. Jag är en otroligt dålig förlorare...Och jag skojar inte när jag säger det.

 Efter att vi packat av allting från cykeln så tog vi en tur ut på Geta och mot Dånö och Hällö. Fanns inte så mycket att se där, annat en fina omgivningar.

 Geta Hamn, som syns här på bilden ovan var otroligt fint. Hade gärna tagit ett bad där. Varför det kallas hamn hade vi lite svårt att förstå, för det fanns inte en båt och ingen båt hade heller kunnat gå in där. Men fint var det och vilket otroligt klart vatten.

 Geta Hamn

 Här trodde vi att vi hittat ett mysigt café där de även visade och sålde lapptäcken mm. Men något väl mottagande blev det inte, utan ägarinnan förklarade tydligt att hon var upptagen med andra gäster.
Jag kan ju säga att vi tog med oss våra skinnjackor och gick tillbaka till Intrudern som fick ta oss vidare ut till Havsvidden. Vilket var ett mycket trevligare mottagande.

 Åländsk pannkaka, sviskonkräm och snömos blev det till vårt kaffe. Ja, det är gott. Men det var en så stor bit att vi gott och väl kunnat dela på EN bit istället för en varsin.

Utsikten var underbar och vi bestämde oss för att kolla in Havsviddens gästhamn.

 Gissa om det slog oss att vi HADE kunnat vara där med segelbåten vi också? Nä, inte en enda sån tanke dök upp och nu ljuger jag också.


 Tillbaka på Getaberget så ställde vi hojen för natten och tog en promenad.

 Promenerade bland minigolfbanorna och gick upp på bergets "topp".

 Fin utsikt och ja... man ser faktiskt havet.

 Det är synd att inte kameran kan fånga hela känslan.

 Soltuna.Vi kollar in om det finns tillgång till någon wi-fi här, men icke. Tyvärr för oss.

 Själv var jag ner till den lilla dammen nedanför restaurangen och kollade in alla näckrosor. Fick tyvärr inga bra bilder och de flesta var slutna då det var sent på kvällen.

 Istället tog vi Trollstigen...


 Men eftersom vi inte hade sällskap av våra barn så vände vi. :) En bra ursäkt.
Det finns även en grotta och en promenadslinga då på 5 km. Men eftersom en kollega tidigare berättat att det inte var värt att gå den vägen enbart för att se en liten skreva och eftersom det började mörkna, så struntade vi i det också.


 Dagens tur på GPS:en.

 Vår lilla stuga. Fyra bäddar iallafall.


 Utsikten från vår stuga.


Vi fick en underbar solnedgång i väntan på John Blund.

Inga kommentarer: